søndag 24. oktober 2010

Bake bake kake...

I dag har vi hatt familieselskap, og feiret 1-åringen med masse god mat og kaker. Og det ble som vanlig prøvd ut nye oppskrifter for anledningen.
Jeg elsker å prøve ut nye oppskrifter, spesielt når det kommer til kaker og den slags. Det er jo en liten risk å prøve ut en helt ny oppskrift når det skal være til et selskap, men til nå har det gått ganske greit med alt jeg har laget (ikke for å skrøyte altså...).



I dag prøvde jeg meg for aller første gang på franske makroner (Macarons), mmmmm....
Jeg prøvde makroner første gang jeg var i Thailand i sommer, men synes egentlig ikke de var så gode. Disse var da veldig tørre, noe jeg har hørt at de IKKE skal være. De skal heller være litt seige. Så da tenkte jeg at jeg skulle prøve å lage dem selv, for å se om de faktisk var så gode som mange sier de er.
Oppskriften jeg fulgte var denne , hun har en kjempe grei trinn for trinn forklaring som er veldig lett å følge.
De ble fylt med marshmallowsfrosting og sjokoladeganache. Oppskrift på frostingen finner du lenger nede i innlegget, og oppskrift på sjokoladeganachen fant jeg samme plass som makronene. Synes de ble ganske så vellykket og gode om jeg må si det selv, selv om det er rom for forbedring på utseendet da
:-)

Cupcakes er min spesialitet og er alltid med på kakebordene mine, og i dag var intet unntak. Det ble Devil's Food Cupcakes med marshmallows frosting. Jeg brukte Passion4baking sin oppskrift på Devil's Food cake, suuuper god. Også brukte jeg denne oppskriften til marshmallowsfrostingen.
Jeg doblet oppskriften på frostingen og brukte 1 krukke med vanlig hvit marshmallowsfluff, og en krukke med marshmallowsfluff med jordbær smak. Jeg forelsket meg helt i den frsotingen, så dette er blitt min nye favoritt!
Den er ganske fast, så vet ikke hvordan den blir å sprøyte ut i sprøytepose? Fikk ikke prøvd det siden jeg ikke hadde flere sprøyteposer igjen. Prøvde først med vanlig brødposer med sprøytetip i, men det gikk hvertfall ikke.


Laget også cake pops, uten pinnen:-) Hadde tenkt å lage de jeg laget sist gang med Devil's Food cake, men synes det ble litt mye sjokolade siden jeg allerede hadde sjokolade cupcakes.
Så søkte litt på nette etter andre varianter, og dumpet borti en variant med gulrotkake. Er veldig glad i gulrotkake, så tenkte det måtte være kjempe godt. Så feil kan man ta...Synes ikke gulrotkake passet som cake pops i det hele tatt, så prøver ikke det igjen.
Tror jeg skal holde meg til den varianten med sjokoladekake jeg, så er vi på den sikre siden:-) Oppskrift på knallgode cake pops finner du også på Passion4baking.




Også laget jeg en helt enkel ostekake, noe som også er fast innventar på kakebordet her i heimen. Bursdagsbarnet var meget fornøyd!

Nå skal jeg strekke meg ut og slappe av i sofaen resten av kvelden. Ønsker dere alle en riktig god søndagskveld videre, snart ny uke med nye muligheter.

Klem Anita


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar